loading...
گروه های درسی دبیرستان کوثر
bordbar بازدید : 73 سه شنبه 09 آبان 1391 نظرات (0)

به نام خدا

مريم رحيمي مقدم

گروه زیست شناسی

 

كامپيوترو راههاي جديد آموزش

وقتي صحبت از يادگيري و آموزش به ميان مي آيد بلافاصله كلاسي متشكل از چندين صندلي و يك تخته سياه در نظرها مجسم مي شود كه معلمي پشت به تخته سياه در حال صحبت براي عده اي دانش آموز است و دانش آموزان در سكوت كامل و بي حركت به حرفهاي او گوش مي دهند لطفا دوباره قسمت آخر جمله اخير را تكرار كنيد ؟ در سكوت كامل و بي حركت ؟؟گوئي اگر دانش آموز سئوالي بپرسد كه در سطح كلاس نباشد و يا حركتي انجام دهد كه مانع از رخ دادن اتفاق يادگيري شود همه چيز به هم مي ريزد و يادگيري رخ نمي دهد  سكوتي كامل و بي حركت .حالتي كاملا پسيو وانفعالي براي طي مسيري كه بايد گام به گام پاس شود تا سرانجام دانائي در قالب مدركي به نام گواهي تحصيلي به دانش آموزان اعطأ گردد. شايد اگر شاخه هاي علوم مختلف علوم رشد و گسترش كنوني را نداشتند و اتلاف وقت و هوش محصلين و هزينه اسقرار دانش آموزان در كلاس و پرداخت پول به معلمين كارآزموده اهميت زيادي نداشت  و گرفتن مدرك بيشتر از خود يادگيري ارزش داشت بشر هيچگاه به فكر يافتن راههاي جديد يادگيري  و ياد دهي نمي افتاد اما خوب يا بد وضعيت علمي و اقتصادي سازمانها و شركت ها و حتي ملت ها كم كم به جائي رسيده است كه جستجو و پذيرش راههاي نوين ياد گيري به صورت يك اجبار در آمده است  رشته هاي مختلف علوم به شدت تخصصي شده اند و تازههاي جديد علمي نياز به آموزش  دائم حين خدمت كارمندان را الزامي ساخته است آموزش يافته هاي جديد علمي به پرسنل و كارمندان باعث افزايش قابل ملاحضه بهره وري آنان  گرديده  و مديران مؤسسات و سازمانها به خاطر سود بيشتر هم كه شده اجبارا به آموزش فنون و مهارت هاي جديد به پرسنل گردن نهاده اند اما آيا تحمل هزينه گردآوري افراد در يك فضاي بسته به اسم كلاس و صرف زمان و هزينه براي آموزش آنان بازخورد و نتيجه مورد استفاده را براي سازما ن را بر ميگرداند و آيا راههاي بهتري براي انتقال اطلاعات جديد به افراد در بهترين و مناسبترين زمان وجود ندارد؟

 سازمانهاي كنوني به جاي روش سنتي اول آموزش بعد به كارگيري آموخته در تلاش مرتبط ساختن امر ياد دهي و يادگيري با بهره وري هستند و به همين جهت اصطلاح just in time learning (يادگيري به موقع)شعار روز شركتها و كمپاني هاي بزرگ كشورهاي صنعتي شده است. در اقتصاد مبتني براطلاعات دانش و آگهي قدرت است و روش هاي ياددهي سنتي بايد با بكارگيري   تكنولوژي جديد كامپيوتر و ارتباطات امر ياد دهي را بصورتي بهره ورتر در آورد و اين اتفاق مي بايد هم در مدارس و هم در شركت ها و سازمانها رخ دهد.

همگرايي تكنولوژي جديد و روش هاي ياد دهي مدرن سبب شده است تا تمام شيوه هاي متداول استفاده از تكنولوژي اطلاعات در دهه گذشته از قبيل : تعليم به كمك كامپيوتر، اطلاعات شبكه بندي شده و يادگيري از راه دور  متدهاي سنتي آموزش رازير سئوال ببرند و روش هاي جديدي براي يادگيري كشف كنند.

نفوذ تكنولوژي كامپيوتر و ارتباطات به داخل كلاسها ي درس در كشورهاي پيشرفته باعث گرديده تا رابطه بين معلم و دانش آموز از اساس دگرگون شود و معلمين به جاي ايفاي نقش يك رهبر كاملا آگاه و واقف به همه چيز در نقش يك راهنماي توريست ظاهر شوند و فقط روش كاوش در سرزمين اطلاعات را به دانش آموزان نشا ن دهند. در مدارس جديد دسترسي به اطلاعات راحتتر و سريعتر صورت مي گيرد و دانش آموزان آنچه را كه مي خواهند خودشان پيدا مي كنند و هر كس مسئوليت يادگيري خود را خودش به عهده ميگيرد.

موانع رواني يادگيري در مدارس  سنتي ديگر در مدارس جديد جايي ندارند چرا كه كامپيوترها معلميني بسيار صبور و پرحوصله اند كه حتي وقتي از آنها ساده ترين و ابتدائي ترين سئوال هم پرسيده شود بدون ريشخند و سرزنش با شكيبائي جواب مي دهند. تعريفي كه مي توان براي يادگيري به شيوه نوين ارائه داد اين است: كشف هدايت شده اطلاعات به صورت تيمي. در واقع مي توان گفت كه در شيوه جديد محصل به شيوه قرن ها پيش به صورت يك تيم گيرنده به سراغ اساتيد و خبرگان مي رود و خود از آنها اطلاعات استخراج مي كند اين خبرگان به صورت تمام وقت و 24ساعته روي شبكه حضور دارند و دانش آموزان مي توانند حتي از منزل خويش به آنها دسترسي يابند.به علاوه كامپيوترها مي توانند به صورت كمك بزرگي جهت آماده سازي مواد درسي به كار گرفته شوند اين آماده سازي ميتواند از طزيق ابزارهاي متعارف از قبيل: واژه پردازها، برنامه هاي حروف چيني و بسته هاي نرم افزاري مصور سازي و تبليغات صورت گيرد و يا به صورت دستيابي به منابع اطلاعاتي از اخبار اينترنت گرفته تا دروس رايگان موجود روي شبكه.به هر حال اين قابليت كامپيوترها در فراهم سازي مواد درسي باعث مي گردد تا معلمان به جاي نقل و انتقال اطلاعات ،انرژي و تمركز خود را متوجه تشريح اطلاعات كنند.

تكنولوژي هاي جديد

تكنولوژي جديدي كه سبب شكل دهي مدل هاي جديد تعليم و ياددهي شده اند عبارتند از :

تكنولوژي شبكه 

 مالتي مديا 

 تكنولوژي موبايل

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    زیست شناسی

    گروه زیست شناسی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 222
  • بازدید کلی : 6,368